Beestjes - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Pascalle Dekker - WaarBenJij.nu Beestjes - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Pascalle Dekker - WaarBenJij.nu

Beestjes

Door: Pascalle Dekker

Blijf op de hoogte en volg Pascalle

18 Januari 2014 | Malawi, Lilongwe

Hey allemaal,

Daar ben ik weer, maar nu een berichtje vanuit het super gave Kasungu National Park. Ik ben nu eindelijk op mijn plekje waar ik de komende 3,5 maanden zal doorbrengen. Wat was het toch weer een geweldige week en wat heb ik toch al veel wilde dieren gezien.

De laatste paar dagen in Lilongwe zijn we bezig geweest met de voorbereidingen voor de grote verhuizing. De laatste aapjes moesten nog gevangen worden zodat ze in kleinere verblijven gestopt konden worden, de transportkisten moesten op de goede plek komen te staan en ik moest de aapjes zo snel mogelijk leren herkennen. Het vangen van de apen deden Anne en Sebas en ik was hoofd-transportkisten ;) Iedere aap had namelijk zijn eigen transportkist en de aapjes zaten verspreid over centrum. Dus ik moest zorgen dat bij ieder verblijf de juiste kisten kwamen te staan. Dat was niet heel spannend maar toch leuk om even tussen door te doen. Samen met drie sterke mannen mocht ik dat gaan regelen. Dat ging goed, maar wat waren die kisten zwaar, zelfs met vier man. Helaas ontkwam ik er niet aan om mee te tillen. Ik denk dat mijn spierballen al zeker twee keer zo groot zijn geworden.

Afgelopen woensdag was de grote dag. De aapjes zouden de nacht van woensdag op donderdag richting Kasungu vertrekken. We zijn overdag om zeven uur 's morgens begonnen met het vangen van de dieren. Ik mocht daaraan mee helpen wat super leuk was om te doen. De aapjes zaten in redelijke verblijven en moesten uiteindelijk in kleine transportkisten komen. Dat vangen gebeurde als volgt. Er werd een vangkooi tegen de deur van het verblijf aangezet. In de vangkooi en de deur zat een luik die je op en dicht kon doen. Aan de buitenkant van het verblijf ging iemand staan die deed alsof hij groot, agressief en niet vriendelijk was, waardoor de apen naar een veilige plek zochten. Alle apen dachten dat de vangkooi een veilige plek was en vlogen erin (meestal ging het zo snel, maar soms duurde het eventjes). Als er dan een aapje in zat sloten we de vangkooi en was de aap gevangen. Vervolgens werd de vangkooi tegen de transportkist geplaatst en liep het aapje in de kist. Dit hebben we met zo’n 22 apen gedaan. Het was echt super leuk om hier aan mee te werken. Ik heb het vaak genoeg gezien hoe ander dat doen, maar nooit zelf mogen doen.

Vervolgens werden alle apen bij elkaar gezet en moesten we ze in de gaten gehouden. Ieder uur moesten we ze drinken en eten geven (iets wat ik ook nog altijd een keertje wilde doen). Rond vijf uur kwam een truck naar boven gereden waar de transportkisten met aapjes opgezet konden worden. Helaas had het al veel geregend en kwam hij vast te zitten. Ik denk dat alle mannen van het centrum (30 mannen) wel een uur bezig geweest zijn om hem eruit te trekken, zelf wij vrouwen op slippertjes werden erbij gehaald om te duwen ;). Uiteindelijk was de truck los en hebben we snel de aapjes op de truck gezet. Tijdens het verplaatsen van de kisten was er een kist aan de kant gezet omdat er even geen mensen waren die hem konden dragen. Ik keek toevallig in de kist om te kijken hoe het met de aap ging. Het was maar goed ook dat ik dat deed. Want zoals ik de vorige keer al had verteld kregen sommige apen een radio-zender om hun nek. Maar deze aap had door de stress de zender in zijn mond gekregen. Dus toen ik dat zag heb ik de dierenarts erbij gehaald en is de aap nog snel onder narcose gegaan om de zender goed te doen. Ik was echt blij dat ik het gezien had. Anders had hij de hele reis die zender in zijn mond gehad en had hij niet kunnen eten en drinken.

Uiteindelijk stonden alle aapjes op de truck en was ik om zes uur 's avonds klaar en kon ik snel mijn tas pakken en foto’s maken van het centrum, in vervolgens op tijd naar bed te gaan, want om een uur 's nachts zou mijn wekker al weer aflopen. Dus na een lekkere douche lag ik om negen uur in bed. Klaar wakker en mijn hoofd was zo onrustig door het harde werken dat ik maar weer mijn bed uit gegaan ben om nog even gezellig te kletsen met de andere vrijwilligers. Gelukkig had ik uiteindelijk nog 1,5 uurtjes geslapen voor mijn wekker ging.

Daar gingen we dan, achter de truck aan. Ik dacht echt dit wordt een hele lange rit want na 100m moesten we al stoppen omdat er een zak uit de truck was gevallen en na weer 500m moesten we stoppen omdat het zeil, wat over de kisten zat, eraf was gevallen. Maar gelukkig is de reis verder goed verlopen. Ik denk dat we ongeveer om zeven uur aankwamen bij de release enclosure. We hebben alle aapjes uit de truck getild en losgelaten in het enclosure. Ik mocht mee helpen de kisten open doen. Dat was ook echt super leuk.

De rest van de ochtend had ik even de tijd om mijn nieuwe kamer in te richten. Nouja eigenlijk ook weer niet. Want ik had mijn tas nog niet opgeritst of Remke riep mij: ‘olifanten kom snel!’. Een grote groep van ongeveer 25 olifanten stonden aan de andere kant van het meer. Het was echt geweldig! Ze waren lekker aan het badderen en samen aan het spelen. Wat gaaf om zulke grote dieren van zo dichtbij te kunnen zien. Ik heb veel leuke foto’s kunnen maken.

Na dit warme welkom moest ik al weer richting het release enclosure om te kijken hoe het met de aapjes gaat. Op de heen weg kwamen we puku’s tegen (soort antilopen) en op de terug weg vloog er een uil boven onze auto. Super om op je eerste dag al zoveel dieren te zien.

Tijdens het observeren moest ik kijken of apen al wat rustiger geworden waren en kijken of alles goed ging. Er was helaas een probleem met het enclosure. De gaten in het gaas waren te groot waardoor de kleine aapjes van een jaar oud zo door het gaas naar buiten konden klimmen. Oeps.. Gelukkig blijven de jongen dicht bij hun moeder. Ze gingen wel op onderzoek uit, maar ze zullen nooit ver weg van het enclosure gaan. Wel maakte we ons een beetje zorgen over de aller kleinste baby. Deze is nog maar een paar maandjes oud. Hij loopt soms al zelfstandig rond, maar als hij in paniek raakt dan roept hij heel hard en dan komt zijn moeder hem halen. Dus we waren bang dat als hij uit het enclosure zou klimmen en om hulp zou roepen dat hij en zijn moeder in paniek zouden raken, omdat zij niet bij hem kan komen. Terwijl ik aan het observeren was gebeurden precies waar we bang voor waren. De kleine man klom zijn grote zus achterna het verblijf uit de boom in. Maar eenmaal hoog in de boom wilde meneertje terug naar zijn mama. Schreeuwen en druk maken, maar ja mama kon er niet bij. Na 20 min. heeft zijn stiefzusje hem op zijn buik vastgeklemd en is ze rustig naar beneden geklommen. Dus gelukkig kwam alles goed, maar het was wel even spannend, want hij zat ook voor ons te hoog in de boom om erbij te komen. Toen ik om half zeven terug was stond het eten al klaar. Gezellig met z’n alle hebben we heerlijk gegeten om deze dag, die goed was verlopen, af te sluiten.

De komende dagen ben ik nog bezig met het observeren van de aapjes in het enclosure. De planning is nu dat we de apen komende dinsdag los gaan laten. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Of ze meteen weg zullen rennen en of ze nog bij elkaar blijven als groep. Ik weet het jullie allemaal te vertellen in mijn volgend blog over een weekje ;)

Ik ga nu even nijlpaarden observeren in het meer en een beetje relaxen na deze drukke maar geweldige week. Ik had nooit gedacht dat ik in zo’n korte tijd zoveel leuke dingen mee zou maken.

Groetjes aan iedereen!

  • 19 Januari 2014 - 14:37

    GHvan Honk:

    Lieve Pascalle
    Weer een leuk verslag
    Je hebt het maar druk met de apen
    Ik geloof best dat je hoofd s avonds vol zit
    Met de indrukwekkende belevenissen
    Zorg maar dat het je niet te veel wordt
    Want dan gaat het niet goed
    Maar ze zeggen altijd wat je graag doet daar leid je niet van
    Maar op de foto te zien zie je er goed uit
    Wij vindende verslagen heel interresant voor pascal over die olifanten [ha -ha ]
    We wachten weer op het volgende
    Veel succes en geniet van alles wat er te beleven is

    Groetjes van Opa en Oma xxxxx

  • 19 Januari 2014 - 15:11

    Margret:

    Hi Pascalle,

    Wat enorm leuk om de verslagen van je te lezen. Zo te lezen heb je het erg naar je zin en beleef je allerlei avonturen :). Goed van je dat je dat aapje met de zender in zijn mond had opgemerkt. Zo zie je, soms zijn dingen geen toeval.
    Volgens mij vliegen je dagen voorbij...je hebt het er druk genoeg voor.
    Zo vroeg uit je bed en hard werken. Veel succes op je nieuwe stekkie en take care!!

    Groetjes,
    tante Margret

  • 19 Januari 2014 - 20:42

    Lea De Jong:

    O Pascalle wat geweldig als je wakker word met een uitzicht van olifanten
    Wat maak je leuke dingen mee erg spannend zeg.
    Hele mooie foto s heb je gemaakt.
    Heel veel succes dinsdag met het vrijlaten van de aapjes.
    Hou ze maar goed in de gaten.
    Tot je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Stage Act To Protect

Op 8jan is het dan zo ver, ik laat het koude Nederland achter om het warme Afrika te omarmen. Maar wat ga ik daar nu eigenlijk doen? Een kleine uitleg ;)

In de afgelopen 4 jaar zijn verschillende vervet monkeys opgevangen in een opvangcentrum in Lilongwe. Deze apen zijn gevonden bv. als klein jong vast aan zijn aangereden dode moeder of onderschept tijdens transport voor handel etc. Het opvangcentrum heeft van de verschillende aapjes één grote groep gemaakt van 28 individuen. Deze zijn nu klaar om weer uitgezet te worden in hun natuurlijke omgeving.

Door het uitzetten hopen we het welzijn te verbeteren. Ze zullen meer ruimte hebben, natuurlijk voedsel moeten zoeken en ze kunnen meer natuurlijk gedrag vertonen dan wanneer ze gevangen zitten in een kooi.

Op de planning staat dat de aapjes op 13jan uitgezet zullen worden. Maar dan moet het wel 2 weken geregend hebben, zodat er genoeg voedsel en water aanwezig is in het gebied. De apen zullen de eerste drie dagen nog verblijven in een tijdelijke kooi, zodat ze rustig kunnen worden van het transport en dan kunnen ze wennen aan de geuren en geluiden van hun nieuwe omgeving. Na de drie dagen zullen ze losgelaten worden.

Dan begint het voor ons 'observeerders' pas echt. We zullen iedere dag, voordat de aapjes wakker zijn, met de auto naar het gebied van de aapjes rijden. We kunnen ze vinden met een antenne, want de aapjes hebben een zender om. Als we ze gevonden hebben gaan we ze observeren. We kijken naar hun gedrag, naar wat ze eten en hoe ze reageren op predators. Op deze manier kunnen we beoordelen hoe het met ze gaat. Als de aapjes aan het einde van de dag hun slaapplek gevonden hebben dan gaan wij weer richting ons kamp.

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2014

life changes

19 April 2014

Kleine update!

21 Maart 2014

Up and down

16 Februari 2014

Baby aapje

31 Januari 2014

De release
Pascalle

Actief sinds 11 Nov. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 17218

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 01 Juni 2014

Stage Act To Protect

Landen bezocht: