Laatste weekje - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Pascalle Dekker - WaarBenJij.nu Laatste weekje - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Pascalle Dekker - WaarBenJij.nu

Laatste weekje

Door: Pascalle

Blijf op de hoogte en volg Pascalle

02 Januari 2014 | Nederland, Heeze

Over minder dan één weekje is het zo ver, dan laat ik het koude Nederland achter om het warme Afrika te omarmen. Maar wat ga ik daar nu eigenlijk doen? Een kleine uitleg ;)

In de afgelopen 4 jaar zijn verschillende vervet monkeys opgevangen in een opvangcentrum in Lilongwe. Deze apen zijn gevonden bv. als klein jong vast aan zijn aangereden dode moeder of onderschept tijdens transport voor handel etc. Het opvangcentrum heeft van de verschillende aapjes één grote groep gemaakt van 28 individuen. Deze zijn nu klaar om weer uitgezet te worden in hun natuurlijke omgeving.

Door het uitzetten hopen we het welzijn te verbeteren. Ze zullen meer ruimte hebben, natuurlijk voedsel moeten zoeken en ze kunnen meer natuurlijk gedrag vertonen dan wanneer ze gevangen zitten in een kooi.

Op de planning staat dat de aapjes op 13jan uitgezet zullen worden. Maar dan moet het wel 2 weken geregend hebben, zodat er genoeg voedsel en water aanwezig is in het gebied. De apen zullen de eerste drie dagen nog verblijven in een tijdelijke kooi, zodat ze rustig kunnen worden van het transport en dan kunnen ze wennen aan de geuren en geluiden van hun nieuwe omgeving. Na de drie dagen zullen ze losgelaten worden.

Dan begint het voor ons 'observeerders' pas echt. We zullen iedere dag, voordat de aapjes wakker zijn, met de auto naar het gebied van de aapjes rijden. We kunnen ze vinden met een antenne, want de aapjes hebben een zender om. Als we ze gevonden hebben gaan we ze observeren. We kijken naar hun gedrag, naar wat ze eten en hoe ze reageren op predators. Op deze manier kunnen we beoordelen hoe het met ze gaat. Als de aapjes aan het einde van de dag hun slaapplek gevonden hebben dan gaan wij weer richting ons kamp.

Ik zal jullie via dit blog op de hoogte houden van mijn avonturen en ervaringen ;)

• 02 Januari 2014 - 09:57

Margret:

Hi Pascalle,

Wat enorm leuk dat we je op deze manier kunnen volgen.
    Dat ga ik ook zeker doen!!
    Geniet nog even van de paar dagen dat je hier bent en
    succes met je laatste voorbereidingen.

Groetjes,
    Margret

• 02 Januari 2014 - 11:18

Erik:

Hey Pascalle,

Alvast heel veel plezier daar, ik zal goed voor Frank zorgen als je weg bent :P
    Vergeet niet veel foto's te maken en ook wat te filmen.
    Ik zal dan gratis en voor niks er een leuke compilatie van maken als je terug bent, het op schijfje branden en een leuk covertje er voor maken. (Dus filmen verplicht, foto's doe je toch wel) :)

Groeten,
    Erik

Verslag uit: Nederland, Heeze

Stage Act To Protect

Op 8jan is het dan zo ver, ik laat het koude Nederland achter om het warme Afrika te omarmen. Maar wat ga ik daar nu eigenlijk doen? Een kleine uitleg ;)